Zoeken
  • Nienke van Wanroij

Spelen in je hoofd

Kinderen zijn hier over het algemeen beter in dan volwassenen. Wat ik hiermee bedoel, is dat kinderen over het algemeen een zeer rijke fantasie hebben. Ze kunnen zich heel veel dingen voorstellen in hun hoofd. Ze kunnen dinosaurussen tot leven wekken en liters zelfbedachte thee drinken. Volwassenen nemen hier over het algemeen wat minder vaak de tijd voor, hun fantasiewereld is iets kleiner.

Maar ook wij als volwassenen kunnen heel veel met ons hoofd. Voor de vissers onder ons: de vis die we vangen is over het algemeen in ons hoofd net een centimeter of 10 groter, dan in werkelijkheid. En ook weet ons hoofd soms zeker dat we iets gaan missen, wanneer we een dag niet op social media te vinden zijn.


Ook kun je heel bewust beelden in je hoofd oproepen. Stel je nu eens voor dat je door 1 vingerknip op je favoriete vakantiebestemming bent. Vervolgens stel je jezelf voor dat je daar, dat gaat doen wat voor jou het ultieme vakantiegevoel oplevert. Terwijl je je voorstelt dat je dat aan het doen bent, stel je je voor dat je thuis in Nederland lekker in je warme bed ligt.

Op deze manier ben je in je hoofd op 3 plekken tegelijk: je bent op de plek waar je daadwerkelijk bent, je bent op jouw ultieme vakantiebestemming, en je ligt heerlijk thuis in je warme bed. En dat terwijl je waarschijnlijk geen centimeter bent verplaatst.


Dit is zo ongeveer de manier waarop ik kinderen uitleg dat ze met hun hoofd kunnen spelen en er zelf beelden in kunnen zetten die ze later weer op kunnen roepen. Want dat is wat ik aan hen vraag om te doen tijdens het leren. Zet dingen die je nu nog niet weet met een beeld in je hoofd, zodat je ze later weer op kunt roepen.


Probeer nu eens te bedenken wat je eergisteren hebt gegeten. Wat gebeurt er dan in je hoofd? Herinner je je vooral de sfeer aan tafel, of vooral dat je zo’n haast had. Of zie je het eten in je hoofd op je bord liggen. Misschien bedenk je het vooral in woorden. Zo zijn er heel veel verschillende manieren om je dingen te herinneren. Heel veel kinderen zullen het eten op een bord voor zich zien. Zij zien het beeld voor zich, en slaan herinneringen het liefst als beelden op. En zo is het ook met leren. Deze kinderen komen het beste uit de verf wanneer ze lesstof ook in beelden in hun hoofd op kunnen slaan. Zij moeten dus nog meer leren spelen in hun hoofd met de lesstof.


42 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven